top of page
Què és l'ecofeminisme?

«Oro Rojo» o l’impacte social de la producció alimentària
T'has preguntat mai què hi ha darrere dels aliments que arriben al teu plat? A partir del curt "Oro Rojo", de Carme Gomila, descobrirem la realitat de les temporeres que treballen als camps de maduixes a l'estat espanyol. Un vídeo que ens servirà per parlar a l’aula sobre els processos d’explotació invisibilitzats de la producció alimentària i l’impacte que aquests tenen en les vides de les treballadores i en el medi ambient.

Què és la crisi ecològica?
De què parlem quan parlem de crisi ecològica? És només una qüestió mediambiental? Afecta a tothom per igual? En aquest vídeo parlarem dels causants històrics d’aquesta crisi, relacionant-ho amb el model econòmic i d’organització social. Descobrirem també com la degradació ambiental o la privatització dels recursos acaba duent a conseqüències com l’accés desigual als béns de primera necessitat. Si vols entendre la crisi ecològica des d'una perspectiva integral, aquest vídeo és imprescindible!

Què vol dir «posar les cures al centre»?
Què significa "posar les cures al centre" en el context de la crisi ecològica i parlant del sistema alimentari? Aquest vídeo ens parla dels treballs invisibilitzats que fan possible que els aliments arribin a la nostra taula; de la xarxa de cures i esforços sovint oblidats i feminitzats que sostenen la nostra vida diària. Si vols entendre millor com es relaciona l'ecofeminisme amb el sistema alimentari, aquest vídeo és per tu.

Dinàmica 1: el joc de rol
Com podem treballar l'ecofeminisme a l'aula? Aquesta càpsula proposa una primera dinàmica participativa: el joc de rol. Dividirem la classe en dos grups que han de debatre sobre un posicionament relacionat amb l’ecofeminisme; un grup s’hi posicionarà a favor i l’altre en contra. Buscarem així fomentar la participació, la discussió i el pensament crític entre l’alumnat.

Dinàmica 2: el joc de les targetes
Aquesta càpsula proposa una segona dinàmica participativa: el joc de les targetes. Dividit en tres grups, l’alumnat haurà d’ordenar unes targetes que il·lustren professions o sectors econòmics segons criteris com la productivitat, el respecte mediambiental o com de necessaris són per la reproducció social. A mesura que avanci la dinàmica podrem treballar al voltant de com es relaciona l’organització social amb el medi ambient i amb el factor de gènere.

Dinàmica 3: què faries tu?
Aquesta tercera dinàmica proposa dividir l’alumnat en petits grups per debatre i posar en context els diferents temes relacionats amb la crisi ecològica. A cada grup se li presenta un escenari on l’accés a un dret bàsic, com per exemple l’aigua, no està garantit per a tothom; l’alumnat haurà d’actuar com a gestor i plantejar solucions econòmiques i d’organització per tal de resoldre aquesta desigualtat social. L'objectiu de la dinàmica és treballar de forma aplicada els conceptes treballats al llarg de les sessions i fonamentar la reflexió crítica sobre la gestió dels recursos naturals i de la societat des d'una òptica ecofeminista.

Conclusions
Acabem aquesta sèrie de vídeos reflexionant sobre què ens aporta treballar l’ecofeminisme a l’aula; entenent-lo no com un tema aïllat sinó com una òptica des d’on abordar qüestions com el canvi climàtic, la crisi ecològica, l’explotació laboral o l’opressió de gènere. L'ecofeminisme ens convida a repensar en base a què s’estructura el sistema econòmic actual i ens proposa un model que posi al centre les necessitats humanes, tenint en compte la seva essència interdependent i l’eco-dependent.
bottom of page